آیا هوشمند عقیلی رو، خانوم دلکش کشف کرد؟

خانوم دلکش با اسم مستعار نیلوفر، آهنگ می ساخته؟

یا خدا !



دو سال پیش،

واسه تعطیلات  عاشورا و تاسوعا پا شدیم رفتیم خونه

یادمه سرد بود.

خیلی سرد.

اون سال، هوس کرده بودم بعد از سالها، مراسم عزاداری رو تو شهر خودم ببینم

دلم تنگ شده بود واسه صبح تا ظهر راه رفتن بی امان تو خیابونهای مملو از جمعیت

صبح عاشورا

با یک صدای تلفن بی موقع بیدار شدم منم

مادر بزرگم فوت کرده بود

اون سال هم،

بعد از سالها،

نشد که برم مراسم عزاداری

رفتیم بیمارستان و

بعد غسّالخونه و

خاکسپاری و

تدارک ناهار مهمونها و ...

روز بدی بود

خاطره ناخوشی موند

اون روز، بین اونهم مسلم و مسلمه،

ما ساعتها دنبال یک مرده شور پرس و جو کردیم

در حالی که تماااااااااااااااااااااااااام اهل آبادی، مسلم و مسلمه، کف خیابون بودند و عزادار امام بودند و سیاه پوش و نوحه خون امّا،

تو اون جمعیت، یک خانوم که بلد باشه طبق حکم اسلام میّتی رو غسل بده و کفن کنه وجود نداشت

یعنی، یک واجب کفایی، به نوعی روی زمین مونده بود.

نهایتا، یکی پیدا شد

یک خانوم مسن بود نسبتا

نزدیک به دو ساعت بر ما گذشت تا این کارشو انجام داد

ما

تمام

معلم و مهندس و محصّل،

نمی تونستیم،

بلد نبودیم

دل نداشتیم که مادر بزرگمونو غسل بدیم خودمون

ما

اینگونه مسلمان بودیم!

وهستیم!!

دلم نخواست امسال تداعی بشه برام اون روزها

اینه که نرفتم آبادی.

هرچند

هنوز دلتنگ دیدن اون مراسمم،

تو آبادی خودم!